fredag 23 december 2011

Julefrid här i vårt hus..no stress

Dan före dopparedan...julstämning...hmm...försöker på alla sätt...det måste vara att det lika gärna kunde vara Oktober rent vädermässigt. Men jul är det i alla fall och vi är alla sjuka..snörvel snörvel. Jag har fått ihop ett pepparkakshus..det ser lite halvdant ut men tycker det blev väldigt gulligt trots allt. Jag funderar på detta med julstress, det har blivit ett uttryck. Men visst finns det en viss stress, på många olika sätt. Detta med att allt ska vara så perfekt, alla ska vara tipptopp, jättemycket god mat, man lägger ut jättemycket pengar på mat..skänker även lite pengar till de fattiga..i hopp om att stilla sitt dåliga samvete en gång om året. En sak jag reagerar på är att alla dessa problem, fattigdom existerar ju hela året runt.. men just vid jul då ska plånboken fram. Kanske är det Karl-Bertil Jonsson som har instiftat denna idé från början...jag ville bara ge från de rika till de fattiga..som han sa. Genast sade fadern..har jag närt en kommunist vid min barm..! Jag gillar Karl-Bertil. Precis just nu är jag ensam, Ygor åkte med Maya till min familj som pysslar inför julafton, jag fick lite ensamtid..känner att jag gärna ville vara med med ändå så skönt att få egentid. I morgon är en ny dag, en piggare dag hoppas jag. Jag känner ändå julefrid och ingen stress, det är skönt. På tal om stress som jag började texten med. Jag läste om en bloggerska som försökte "fly" till Thailand i hopp om att slippa sill och tomteluvor..nej nej..svenskarna hade med sig julmat så klart och det är väl bara så, man vill ha men ändå inte..Kanske lite lagom. Vem vet vi kanske firar i Brasilien nästa år. Snart är det ett nytt år, fullt av nya utmaingar, förändringar och positiva saker hoppas vi på. Nytt hem, första handskontrakt, gärna en trea. Nytt kreativt roligt jobb, och en dagisplats...bara tre "små" grundstenar för att man ska må bra i livet.

Nu ska jag sätta på lite skön julmusik och stämma in julen...God jul på er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar