måndag 10 oktober 2011

Frodig vacker grön oas, Buzios i mitt och Birgittes hjärta

Jag önskar att jag kunde se Birgitte Bardot sitta vid strandpromenaden på riktigt, höra om hennes liv, vad var det som gjorde att hon var lika faschinerad av Buzios som jag? Såg en gång en dokumentär om hennes liv, inte visste jag att hon var en riktig djurrättsaktivist till slutet av hennes liv. I vilket fall så finns det en staty av henne som så klart alla vill fotografera och sitta i. Jag känner en enorm lycka och lättnad när jag är där i den lilla hamnstaden /byn med alla kullerstensgator, frodiga gröna vackra träd, palmer, vackra blommor och havet somfinns precis utanför dörren där vi bor. Ljudet av vinden, masterna som gör sig påminda när det blåser mycket. vandrade mycket på morgonen, fångade morgonljuset och de som var uppe i ottan med mig och Maya. Älskar morgonen på det sättet när allt är nyvaket, tyst och alla vardagssysslor som sätts igång. Fiskare som kom tillbaka från nattjobbet ute till havs. Om jag fick välja om vi skulle bo i Brasilien då fick det bli Buzios. Jag köpte mig en stor hatt som fick mig att känna en lite gnutta flärd och en fin klänning för bara åttio kronor. Kikade ut över havet och bara var så glad, såg dock inga valar, delfiner eller sköldpaddor. Lite lätt friskt var det att bada, men det är man vad vid när man är från Sverige. Intressant hur lätt det är att både gilla yachtlivet på en marina och dess lyxkänsla, prata om lätta saker, lika lätt är det att leva down to earth i mindre rika områden eller i naturen som i djungeln och prata om andliga saker och om svårare situationer. Lite som en kamelont, gillar det att det finns så många olika sidor av livet. Önskar att min kära man kunde vara med och dela allt detta, men han är på jobb fortfarande. Maya sover men vet aldrig när hon piper till. Jag passade på att vila en timma, sov faktiskt, förstod igen hur viktigt det är att sova en gång om dagen med småbarn, speciellt om man är ensam med barnet. Nu hjälper ju Ygors familj mig, men detta när man är två som mamma och pappa det är en annan sak. Längtar efter att få sova ut..mmmmmm, eller sova en hel natt som jag inte har gjort på ett år. What a blessing..(:


Varma vindar från Brasilien..

1 kommentar:

  1. Saknar er här i stan men glad att du får uppleva så mycket fint och exotiskt. Underbart för själen. Ses i november! Kram o hälsa!

    SvaraRadera