måndag 1 november 2010

The last airbender och att hålla sitt fokus

Så har man sett " The last airbender" en fantastiskt fin film att kunna samverka med jordens element, att hålla balansen i världen. En mycket ung mans öde som ställs på spel då han får prövningar för att bemästra de olika elementen. Jag fullkomligt sögs in i energin av alla dimensioner, 3D, sagan, magin och ord som norra vattenrikets andar...månanden som syrdes av det södra vattenriket, vars styrka var en ung kvinna, prinsessan som höll energin uppe med hjälp av månanden. Detta låter hur flummigt som helst, men ser man filmen så är det hur naturligt som helst, och har man dessutom lite dragning och kunskap om elementen som jord, luft, vatten, och elden, andevärlden så förstår man precis vad dom pratar om. Jag kände en tår falla ner för kinden då avataren, den unge mannen pratade om balansen i världen och då hans folk hade besegrats av eldnationen...kan vara extra hormoner som flödar men det gick liksom långt in i min själ, kanske ett oförglömligt minne någonstans eller en påminnelse av vår tids värld. Hur obalanserad den är och alla krig som pågår. Jag tänkte att det fokus dom hade som kunde styra elementen kunde jag avända som mitt fokus i min förlossning, då skulle det bara säga svisch som min barnmorska sa när barnet kommer ut genom förlossningskanalen, man kan ju alltid hoppas att det blir så. Intentionen finns där att använda det fokuset och den kraften. Tankarna går till förlossning som snart komma skall, kan egentligen ske när som helst. Barnet är färdigutvecklat och göttar sig bara nu inför den dagen som hon behagar komma ut. I morgon har jag bestämt mig för att  vi ska se en profylaxfilm, skriva det där berömda fölossningsbrevet som visst är bra att ha med. Förberedelser till max, man kan ju alltid försöka, ett sätt att hålla sitt fokus. Jag blir så glad att såna här filmer skapas, att det finns plats för magin och fantasin, speciellt i dessa ganska dystra mörka tider som kryper sig inpå huden. November, månaden som gud glömde känns det som, man inväntar bara julens pyssel och NK:s julskyltning, ett sätt att fly det lilla grå, tristessens tid och vetskapen om att mörkret kommer stanna här nu för ett tag..tills mars i alla fall. Tänd mer ljus, se mer bra film, umgås med vänner och familj, bjud in ljuset på alla sätt.

2 kommentarer:

  1. Bra Josse! Nu fungerar det.
    Kram.

    SvaraRadera
  2. Tips kolla in Dox:the cove på svt play..eller inte..inget för delfin-känsliga..kram Simplicity

    SvaraRadera