söndag 28 november 2010

Första adventsmyyyys och en liten Maya på bröstet

Glad första advent
Så var det första advent och snön ligger vit på backen, vad mer kan man begära. Min känsla av att skapa  jul och mysstämning..oj hur skall detta gå till då vi är nyblivna föräldrar och Maya som är som en uggla, vaken mest på nätterna och sover på dagen..haha..säger jag nu men inte klockan fyra på natten då reptilhjärnan spelar ett spratt...sova äta sova..väck inte en björn som sover. Vi ser ut som ugglor..jag och Ygor, lite grå med stora ögon..ibland tänker jag när är nästa natt som vi får sova en hel natt..Ygor sa genast jo när Maya sover över hos en kompis..oj så lång tid. Tror nog mer på en pappa och Anne-mor terapi sova över natten och vips så har Maya sovit en hel natt. Jag har satt ihop min farmors gamla julspel som jag fick ärva, använder den med största försiktighet och skickar en tanke till både henne och farfar. Generationer, arv och att ta vara på varje dag, tacksamheten. Jag hade gärna velat visa Maya för henne, vi hade allt en speciell kontakt jag och farmor. Hon nöp mig alltid mjukt i kinden och sa nu är vi snart lika långa..fastän hon krympte..det var gulligt, hon hade skulios. Hon bakade alltid ett speciellt bröd som ingen annan kunde göra, lagade grönsakssoppa..för det var hennes värld av vegetarisk mat. Tänk vad lukter färger miljöer och minnen är betydelsefulla trots allt. Nu snusar jag på Mayas huvud som ligger som en liten korv eller en kyckling inboad i en tubtop, dom mår visst bäst då, få vara nära, känna värmen. Nu är hon tre veckor idag (:
Snart "normalfödd" eller vad man ska säga. 2300 gram har hon nått upp till. Rutinerna har fallit på plats, tålamodet...nästan likaså..övning ger färdighet säger man ju. Nu ska vi sätta upp julpysslet,det lilla vi har, men det blir nog mysigt ändå. Inget julbak...kanske blir det senare, prio ett dammsuga och sova.

Jag önskar eder alla en fröjdefull första advent...(

3 kommentarer:

  1. Ha en underbar advent, Josefin.
    Jag minns hur det var det första halvåret...puh!! Som sagt, en del ungar älskar att vara vakna på nätterna istället för på dagarna. Men det blir "vanliga mänskor" av dom också till slut :) Ha ha!

    Sköt om er, allihop!
    STOR ADVENTSKRAM!

    SvaraRadera
  2. Jag är säker på att när du tänder farmors julspel så känner hon igen ljudet och kommer och tittar till både dig och Maya.Mysig advent på er!Kram A

    SvaraRadera
  3. Ha en fin advent med er fina unika familj! Här kämpar vi också på för att få till allt. Stickan är sex v idag o vi har landat lite mer kommit in i det.. Väldigt spec period i livet det här. Kram till er

    SvaraRadera